Olen viettänyt syyskuun Irlannissa, Trinity College Dublinissa.
Vaikka olen täällä vierailevana tutkijana eikä hommaani kuulu opettaminen, olen
päässyt osalliseksi muutamista opetuksellisista tilanteista. On aina jännää
nähdä, miten humanistisyhteiskuntatieteellinen opetus on loppupeleissä hyvin
samanlaista kurssin sisällöistä, yliopistojärjestelmästä ja maasta riippumatta.
Tätä vasten ihmettelen (jälkiviisaasti tietysti) omaa nihkeyttäni lähteä
aikanaan vaihtariksi. Mutta jokainen omassa tahdissaan – niin kai sitä pitää
ajatella.
Täällä(kin) opetus tapahtuu varsinkin kandivaiheessa
pitkälti luennoimalla. Mutta merkittävä ero näyttää olevan se, että opetusta
pitävät nimenomaan akateemisella urallaan pitkälle ehtineet, pääasiassa siis
professorit. Ainakin Tampereen sosiaalitieteissä homma on jo vuosia tupannut
menemään niin, että professorien työpanos menee gradujen ja väitöskirjojen
ohjaamiseen. En väitä, että meillä kanditason opetuksen hoitaisivat uransa
alussa olevat tai muuten kokemattomat opettajat. Ei. Meillä kandiopetusta
antavat pääasiassa työhönsä täysillä paneutuvat ja asiansa tuntevat yliopisto-opettajat
ja yliopistonlehtorit sekä tuntiopettavat tutkijat. Mutta emme kuitenkaan taida
mahtaa mitään sille, että tittelit painaa. Kun tämä yhdistetään
angloamerikkalaiseen kevyen sutjakkaaseen esiintymiseen – tiedättehän sen
humoristisella sävyllä ilman papereita puhuvan ja luentosalin edessä ees taas ramppaavan
puhujafiguurin – opiskelijajoukko vaikuttaa olevan haltioissaan. Luentosalista
poistutaan fiiliksellä, että kamalasti tuli taas opittua, mutta ei ollut
ollenkaan pitkäveteistä tai raskasta.
Seuraan kateellisena luennoivia kollegoja täällä. Mistä he
kaivavat sen kaiken energian, jonka avulla luentosalissa heiluvat? Miksi he
eivät kaipaa papereitaan? Miten he pystyvät luomaan luentosaliin innostuneen
fiiliksen ja opiskelijoihin sellaisen kontaktin, että kysymyksiä satelee?
Mietin, koska tulee akateemisella urallani se aika, että uskallan
ulos puhujapöntöstä, heittää muistiinpanoni kaivoon ja luottaa vain
powerpointteihini, olla välittämättä luentoa tallentavista laitteista,
ajatuskatkoista ja logiikan pettämisestä. Miksi en voisi antaa luennon syntyä
vapaammin siinä hetkessä ja kunkin yleisön kanssa yhdessä, koska niinhän aina
joka tapauksessa tapahtuu ja siihen kollegani täällä näyttävät pystyvän
luottamaan? Mietin myös, vähentäisikö muistiinpanoista kieltäytyminen luennon
valmistelemiseen liittyvää ahdistusta ja lievittäisikö pöntöstä irtautuminen
sitä asiantuntijuuteen liittyvää epämukavuuden tunnetta, jota tuossa pömpelissä
tönöttäminen minussa edelleen vuosien jälkeen aiheuttaa.
Väitän, etten ole ainoa, jolla on kokemusta siitä, ettei
loppupeleissä tarvinnutkaan niitä hiellä väännettyjä muistiinpanoja, vaan
luento rullasi omalla painollaan. Kun luennon kaari on etukäteen kunnolla
läpiajateltu, tarina seuraa tätä kaarta, vaikka ei välttämättä siinä
järjestyksessä kuin alun perin on suunnitellut. Kaari ei myöskään kärsi, vaikka
välillä poikettaisiin sivupolulle opiskelijan kysymyksen seurauksena tai
luennoitsijalle mieleen juolahtaneen jutun vuoksi.
En kaipaa luennoista karismaattisia show-tilaisuuksia, mutta
jollakin tavalla nykyistä vuorovaikutteisempia ja positiivishenkisempiä kyllä. Olen
kuitenkin umpikujassa miettiessäni, kuinka erityisesti tuo positiivinen
innostus tuotetaan. Onko feministisestä pedagogiikasta tähän apuja?
hanna o.
Kiitos Hanna tästä! Taas näemme, miten maiseman vaihtaminen inspiroi ja herättelee huomaamaan oman arkisen ympäristön asioita uudella tavalla.
VastaaPoistaMinäkin kadehdin ihmisiä, jotka osaavat luontevasti puhua tai suorastaan luennoida selkeästi ilman muistiinpanoja. Erityisesti kahdehdin niitä, jotka pystyvät tekemään sen englanniksi, oma Broken Englishini kun ei oikein tavoita kaikkia sävyjä, ja aika usein tulee eteen tilanne, etten pysty englanniksi ilmaisemaan likimainkaan sitä, mitä haluaisin - Hannan tavoin hieman harmittelen, että olisi pitänyt mennä vaihtoon silloin opiskelijana!
Mutta samalla mietin, että eikö tuota Hannan hyvin kuvailemaa figuuria, Innostunutta ja Paneutunutta ja Asiansa Osaavaa Älykkö-Tutkijal, joka kateederilta käsin - tai ehkä miettiväisesti ympäriinsä kävellen, tai innokkaasti käsiään heiluttaen - ole feminisisessä pedagogiikassakin purettu. Eikö tuon figuurin taustaoletuksena ole ajatus kaikkitietävästä tutkijasta, Akateemisesta Authorista, joka osaa asiansa ja jakaa osaamistaan opiskelijoiden, opetuslastensa kanssa?
Ymmärrän kyllä, että Hanna puhui enemmänkin innostuksesta ja kyvystä saada opiskelijat mukaan keskusteluun kuin akateemisesta tähteydestä. Silti ajattelen, että dialogia saa ehkä helpommin aikaan, jos istutaan vaikkapa yhdessä ringissä keskustelemassa sen sijaan, että haltioitunut opiskelijajoukko kuuntelee silmät loistaen suurta gurua.
Hmm, ehkä vähän provosoiva kommentti, jonka taustalla saattoi olla se, että kuulin viikko sitten ihailemaani Nira Yuval-Davisia. Hän puhui (tai itse asiassa luki) selkeästi rakennetun esitelmänsä rauhallisesti ja vakuuttavasti ja antoi tilaa myös keskustelulle (luennon ajasta puolet ja puolet), mutta seisoi ihan tavallisesti puhujanpöntössä ja katsoi tosiaan papereitaan yhtä paljon kuin yleisöä. Ja silti tuo luento oli tosi intensiivinen ja siinä oli vahva läsnäolon tuntu.
Kiitti kommentista ja kysymyksestä Tuija! Juu pohdin nimenomaan sitä, miten voisi olla jotenkin innostavampi opettaja tilanteessa, jossa keskustelulle perustuva pienryhmätoiminta ei ole vaihtoehto. Siis kun opiskelijoita on 100 ja lisäks pitäs opettaa ne kaks muutakin kurssia. Mutta siinäpä se kimurantti juttu just on, että miten olla innostava luennoitsija, jos ei oo valmiiks Yuval-Davis tai sit se angloramppaaja.
VastaaPoista