keskiviikko 15. marraskuuta 2017

Miten opettaa feministisestä tietämisestä totuuden jälkeisenä aikana?




Viime aikoina mediassa, etenkin sosiaalisessa sellaisessa, ovat vilisseet termit, kuten ”kokemusasiantuntija”, ”totuus” ja ”totuuden jälkeinen aika”. Tuntuu, että on muuttunut täysin hyväksytyksi ohittaa tieteellinen tutkimus ja argumentoida vain omasta kapeasta positiostaan käsin. Sanoma- ja aikakauslehtijuttujen tarinallistuminen on myös vaikuttanut siihen, että uutisjututkin keskittyvät yhä enemmän ihmisten yksilöllisiin kokemuksiin ja niiden ympärille rakennettuihin tarinoihin. Tämä ei ole ongelmatonta, kuten Tampereen yliopiston Kertomuksen vaarat -projekti (https://kertomuksenvaarat.wordpress.com/) osoittaa, vaan tunteita herättäviä kertomuksia ihmisten kokemuksista käytetään hyödyksi muun muassa poliittisiin tarkoitusperiin.

Tätä mediakeskustelua seuratessani olen miettinyt, miten feministisestä tietämisestä voisi puhua ja miten sitä voisi opettaa tänä aikana, kun tiedon kokemuksellisuus ja paikantuneisuus näyttäytyvät jopa liiallisena kokemusasiantuntijuuteen luottamisena ja samalla tiettyjen kokemusten arvottamisena ylitse toisten. 

Ymmärrän feministinen tietämisen ja paikantumisen tarkoittavan oman position ja omien valta-asemien tunnistamista ja reflektointia sen sijaan, että omaa kokemusta tai ”objektiivista” havainnointia pidettäisiin vankkumattomana tiedon lähteenä. Tällainen käsitys tiedosta ja totuudesta paikantuneena ja valta-asemiin kytkeytyneenä olisi äärimmäisen hyödyllinen esimerkiksi silloin, kun yritämme asettua kulttuuristen ”toisten”, kuten marginalisoitujen ihmisryhmien, asemaan tai ymmärtää heidän kokemuksiaan. Esimerkiksi Ruskeat tytöt -blogi (https://www.ruskeattytot.fi/) on viime aikoina nostanut esille sen, miten valkoisuus on edelleen vallitseva kokemus, josta suomalaisessa mediassa kerrotaan – ja mediasisällöt on myös osoitettu valkoiselle väestölle. Myös muille kuin valkoisten kokemuksille on annettava tilaa, jotta pystyisimme yhdessä rakentamaan suomalaista yhteiskuntaa.

Miten feministit voisivat tällaisessa ajassa ottaa osaa kulttuuriseen keskusteluun ja osoittaa, miten feministinen tietokäsitys voisi auttaa meitä ymmärtämään kulttuurisesti rakentunutta toiseutta? Kun vaikkapa sosiaalisessa mediassa yrittää nostaa esille marginaaliin työnnettyjen, kuten vaikka seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen tai maahanmuuttajien, kokemuksia, saa helposti niskaansa valtaisan viharyöpyn – ja feministit etenkin leimataan helposti suvakeiksi ja kukkahattutädeiksi.  Tuntuu, että keskustelussa saa olla äärimmäisen tarkkana. Olen itse ollut melko arka osallistumaan keskusteluihin sosiaalisessa mediassa, koska ajattelen, että jos en siinä hetkessä osaa perustella tarpeeksi hyvin, mitä feministinen tietäminen ja paikantuminen tarkoittavat, teen hallaa feminismille tänä aikana, kun feminismiä vastaan hyökätään milloin mistäkin suunnasta.

Entä miten ja millaisin esimerkein opettaa feminististä tietämistä niin kutsuttuna totuuden jälkeisenä aikana? Miten voimme omilla tieteenaloillamme osoittaa myös muille kuin sukupuolentutkimuksen opiskelijoille, että feministinen tietäminen ja paikantuminen ovat tärkeitä tietämisen ja tiedon tuottamisen tapoja – ja että ne eroavat mutu-tuntumasta ja niin kutsutusta kokemusasiantuntijuudesta? 

Kutsun teidät keskustelemaan näistä kysymyksistä ja etsimään vastauksia yhdessä.

3 kommenttia:

  1. Kiitos mainiosta kirjoituksesta ja tärkeän teeman esiinnostamisesta! Kokemuksen kysymys on tainnut aina olla hankala asia nais- ja sukupuolentutkimuksellisesti orientoituneessa opetuksessa, mutta nyt se on sitä taas ihan erilaisesta suunnasta. Ja kuten sanot, homma muuttuu vielä vaikeammaksi, kun argumentaation kentäksi tulee sosiaalinen media ja/tai julkinen keskustelu. Itse olen pohtinut paljon sitä, mitä tehdä, kun toisessa vaakakupissa painaa feminismin suojelu (josta puhuit) ja jossain määrin myös oman elämän suojelu (somessa tulee nykysäännöillä pelatessa väistämättä paskaa niskaan) ja toisessa vaakakupissa painaa halu vaikuttaa asioihin ja yliopiston suunnasta tuleva paine julkiseen osallistumiseen. Mitä siis tehdä; mikä painaa eniten?

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentista! Juuri tuota vaikuttamisen halun ja feminismin (sekä myös oman elämän) suojelun ristiriitaa olen pohtinut paljon. Missä määrin tutkijana saa (tai lopulta pitääkin?) suojella itseään? Mihin rajat olisi vedettävä? Koen esimerkiksi sosiaalisen median keskustelut oman mielenterveyteni kannalta toisinaan hyvin uuvuttaviksi. Mielestäni täytyykin muistaa, ettei kaikilla meillä ole samanlaista henkistä kapasiteettia ottaa vastaan sosiaalisen media ryöpytystä. Tarkoittaako tämä, että olen hakeutunut väärälle alalle? En tiedä.

    VastaaPoista
  3. Olipa tärkeä aihe, kiitos tämän vaikean asian esiin nostamisesta. Feministisen tutkimuksen suhde kokemukseen on tosiaan vaikea, kuten Hannakin tuo esille, ja erityisesti nykyisen antifeminismin aikana sukupuolentutkimus redusoidaan omasta asemasta puhumiseksi ja epätieteeksi, vaikka jokainen feministiseen tutkimukseen vähänkin perehtynyt tietää, että siitä juuri ei ole kyse. Sen sijaan useat feminismiä vastaan hyökkäävät (ja puhun nyt sekä tutkimuksesta että aktivismista) luulevat tietävänsä oman kokemuksensa perusteella paremmin, esimerkiksi, että on kaksi selkeää sukupuolta, ja että naisilla ja miehillä on jokin tietty luontainen rooli. Antielitistisessä ja antifeministisessä populistisessa ilmapiirissä sukupuolen hienojakoisempi akateeminen analyysi ja sukupuolen moninaisuuden tai edes sukupuolisensitiivisyyden esiintuominen näyttäytyy naurettavana kikkailuna tai saivarteluna tai jopa uhkana kaksinapaiselle sukupuolijärjestykselle. Olen AKK:n lailla joutunut paljon miettimään sitä, miten kommentoida antifeministisiä ja yksinkertaistavia väitteitä. Opetustilanteet saattavat joskus olla haastavia, jos esim. luentoa on kuuntelemassa aktiivisia "miesasiamiehiä" (eli feminisminvastaisia ristiretkeläisiä). Onneksi tuntuu kuitenkin siltä, että viime vuosina on otettu aimo harppaus eteenpäin sukupuolesta käytävässä keskustelussa, kiitos intersektionaalisen feminismin.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Palautteen tyrannia ja lupaus

Yliopisto-opetuksessa on painotettu viime vuosina paljon opiskelijapalautteen merkitystä. Tämä on monella tapaa hyvä asia ja kannustaa k...