Isabelle Stengersin ja Vinciane Despret’n
teoksessa Women Who Make a Fuss:
The Unfaithful Daughters of Virginia Woolf (2015) pureudutaan
yliopistolla työskentelevien ihmisten erilaisiin tilanteisiin. Olen hyvin eri
paikassa tekstien kuvailemien kokemusten ja tilanteiden suhteen, ja sitä
kiinnostavampaa onkin, kuinka samastuen niitä kuitenkin luin.
Stengers ja Despret kirjoittavat akateemisista
uristaan, etenemisestään, positioistaan – ja sukupuolen merkityksestä kaikessa
tässä. Heidän mukaansa ahkeruuden, taitavuuden ja onnekkuuden vyyhti, jolla
niin sanotusti onnistunutta uraa rakennetaan, on jatkuvasti kytköksissä
sukupuoleen myös tavoilla, jotka eivät ensisijaisesti näyttäydy kokijalleen
sukupuoleen liittyvinä kysymyksinä.
Teoksessa pohditaan, kuinka nopeasti
mahdolliset työelämässä ja yliopistossa hiertävät vallan rakenteet omaksutaan
henkilökohtaisiksi ongelmiksi, kuinka helppoa on löytää se jokin hämärä vika
itsestä, kuinka poliittisen tason syrjivät rakenteet niin huomaamatta
palautuvat itseen, epävarmuuteen omasta tekemisestä, kelpaamisesta ja
mahdollisuuksista. Teoksessa kyseessä on jonkinlainen ”me”, me Virginia Woolfin
tyttäret, ”women who make a fuss”. Me, hösseliksi pistäjät, emme ole yksin.
Sukupuolittuneen vallan hiertävät rakenteet eivät ole henkilökohtaisia ja
henkilöön palautuvia veitseniskuja sydämiin. Ne yhdistävät kokemuksiamme ja
juuri senkin vuoksi voimme muuttaa maisemaa, jossa toimimme.
Luen tekstejä hieman hengästyneenä. Määkin
haluan pistää hösseliksi! Alas patriarkaatin rajaamat tietämisen tavat, ulos
uusliberalistinen yksilömenestyjän eetos, tilaa ja aikaa ihmetellä, tänne näin
ja vähän äkkiä!
Feministeihin on kautta aikojen liitetty
ajatus kiukkuilusta, jatkuvasta antiteesiin asettumisesta, ilon pilaamisesta.
Asetelmassa lie monille feministiksi itsensä nimeäville ihmisille jotain hyvin
tuttua: jaksanko taas avata suuni? Jaksanko taas asettua alttiiksi
huomauttamieni epäkohtien sivuuttamisesta mielenpahoittamisena ja palautumisesta
minuun, uniikisti herkkään lumihiutaleeseen? (Tai, yhtä lailla: miksi on niin
hirveän kauhean uskomattoman naurettavaa, jos minulla joskus onkin paha mieli? Jos
olen kiukkuinen?)
Teos loi minuun lohtua. ”Meistä” puhuminen on
riskialtista ja ongelmallista, ja usein se herättää lähinnä hengenahdistusta
siitä, kuka ja millä tavalla tulee tällä kertaa ulossuljetuksi. Luen teoksen
kuvaamia kokemuksia ja strategioita kuitenkin toivon linssien läpi. Sellaisia
linssejä ei liian usein tule vastaan.
Ajattelen tätä hyvin lyhyttä ajanjaksoa, joka
historiallisesti rajaa yliopistokontekstin avautumista muillekin kuin miehille.
Tai, oikeammin, ei se kyllä mitenkään passiivisesti avautunut, kyllä sen
Virginian tyttäret ihan omin kiukkuisin iloisin voimin avasivat! Täällähän on
oltu aika vähän aikaa. Ja näin paljon on myös tapahtunut.
Annan itselleni utopistisen, nostattavan,
voimaannuttavan, ihan ihan ihan ihanan luvan hetkeksi sukeltaa toivon ja ilon
käytänteisiin: meitä on täällä paljon, me pistämme hösseliksi.
Ja jälkeemme tulevat uudet Virginian
kurittomat mukulat, jotka jatkavat tavallaan.
Juuri tämän jatkuvuuden vuoksi ajattelen
hösseliksi pistämisen osuvan myös pedagogiikkaan. Virginian viestikapula
liittyy tilanraivaamiseen, mahdollistamiseen, uusien näkökulmien ja
opetusmetodien käyttöönottoon, puhetilaan, hierarkkisiin asetelmiin,
kohtaamisiin ja sallivuuteen – seikkoihin, jotka resonoivat feministiseen
pedagogiikkaan, yliopistokontekstissa mahdollisesti ajoittain kurittomuutena
kohdattuun ja kohdeltuun mahdollisuuteen make
a fuss. Opettajuuteni kanssa ajoittain hyvin epävarmana aloittelijana
innostuin ja ilahduin teoksen jaetuista kokemuksista.
Hösseliksi voi ja saa pistää – ja aionkin
pistää jukolauta, heti kun vain luottaisin rahkeisiini niin tehdä. Teos loi
toivoa tuon luottamuksen löytämisestä.
Kirjoittanut: Elli
Hösseliksi pistämisen pedagogiikka! Ihana ja valtauttava ajatus, kiitos Elli! Toivoa täytyy pitää yllä ja mielipiteitään tuoda julki, sitä kautta vastavoima nykymenolle vahvistuu. Olen mielelläni mukana pistämässä hösseliksi!
VastaaPoistaOivallinen kirjavinkki! Itse samaistun teokseen filosofisen kehyksen kautta: molemmat kirjoittajat ovat tieteenfilosofeja eli he ovat kiinnostuneita tutkimaan sitä systeemiä, jonka kautta tietoa tuotetaan. Samaistun myös heidän kuvailuunsa siitä, että ajassamme vapaa ajattelu ja tiedontuotanto ovat kriisissä. Kirjoittajien ratkaisu tähän kriisiin on se, että naiset uskaltaisivat yksilöinä ja ryhmänä sanoa ääneen kohtaamiaan epäoikeudenmukaisuuksia ja ongelmia, toisin sanoen tuottaa hässäkkää. Kirjoittajat heittävät siis lukijalle intellektuaalisen haasteen: relativismin tilalle on omaksuttava kyseenalaistava eetos. Se tarkoittaa yksinkertaisimmillaan, että kaikkea ei tule hyväksyä, ja se mitä emme yksilöinä tai ryhmänä hyväksy, sitä on kritisoitava ääneen. Mielestäni hyvä toimintaperiaate jokaiselle aloittelevalle pedagogille.
VastaaPoista