Feministisessä pedagogiikassa on yksi keskeinen tavoite on
määritellä uudelleen opettajan ja opiskelijan välistä suhdetta. Kriittisen
pedagogiikan traditioon nojautuen siinä kyseenalaistetaan opettajan auktoriteetin
itsestäänselvyys. Oppimistilanne nähdään moniuloitteisempana vuorovaikutuksena
kuin yhdensuuntaisena tiedon siirtämisenä sen hallitsevalta opettajalta
tietämättömälle opiskelijalle, jolloin opettajan auktoriteetti ei voi perustua
paremmin tietämiseen. Feministisen pedagogiikan traditioissa tavoitellaankin
usein jonkinasteista vertaisuutta opettajan ja opiskelijan välillä, jolloin
tietoa tuotetaan yhdessä erilaisista lähtökohdista käsin.
Koulutusinstituutioiden sisällä tapahtuvaa opetusta ja oppimista
määrittävät kuitenkin feministisen tai kriittisen pedagogiikan ihanteiden
lisäksi myös institutionaaliset käytännöt ja normit. Osa näistä käytännöistä
tuottaa opettajalle auktoriteettia tavoilla, jotka voivat olla ristiriidassa
feministisen pedagogiikan tavoitteiden kanssa. Arviontikäytännöt tuottavat
opettajan auktoriteettia erityisen näkyvästi: opettaja päättää, pääseekö
opiskelija opinnoissaan eteenpäin ja onko oppiminen ollut laadukasta.
Vaikka arviointi perustuu yhdessä sekä opetussuunnitelmatyössä
että kurssien tavoitteiden tasolla sovittuihin kriteereihin, yksittäinen
opettaja on se, joka nämä normit opintojaksojen tai -suoritusten päätteeksi
toimeenpanee käyttäen näin institutionaalista valtaa. Feministisen pedagogiikan
harjoittajissa arviointikäytäntöjen valtasuhde voi saada aikaa
vaivaantuneisuutta. Jos kurssin aikana on pyritty rakentamaan vertaisellisempia
suhteita opiskelijoiden kanssa ja tuottamaan tietoa dialogisesti, arvosanojen
antaminen voi tuoda jo osin puretut valta-asetelmat epämiellyttävällä tavalla
uudelleen esiin.
Arvosanojen kautta tapahtuva vallankäyttö on hallinnallista:
arviointi on instituutioiden vakiinnuttamaa, persoonatonta mutta
päämäärähakuista. Numeeristen arvosanojen antaminen on usein etäännytetty
opetustilanteesta hiljaisiksi kirjauksiksi opintorekisteriin, jolloin niiden
kautta välittyvä valta näyttäytyy yksisuuntaisena pikemmin kuin suhteessa
aktiivisesti muotoutuvana ja neuvoteltavana. Arvosanojen kyseenalaistaminen ja
riitauttaminen on mahdollista, mutta silloin ei uhmata vain arvosanan antanutta
opettajaa vaan se vaatii koko institutionaalisen hallinnan suhteen
kyseenalaistamista.
Feministisestä näkökulmasta tarkasteltuna arviointi voi
herättää myös pohtimaan, miten arviointikriteerit on määritelty ja miten erilaiset
yhteiskunnalliset hierarkiat asettuvat suhteessa näihin kriteereihin. Tiettyjen
kriteerien on arvioitu olevan sukupuolittuneita, ja myös luokkaistuneet
itseilmaisun tavat voivat vaikuttaa kriteerien täyttämisessä. Koska
valveutuneinkaan opettaja ei voi tiedostaa tai huomioida kaikkia kulttuuristen
arvostusten vaikutuksia, arvosanojen antaminen on aina myös kulttuurisesti
normittavaa ja ohjaa tietynlaiseen akateemiseen toimijuuteen.
Hyvän arviointikäytännön mukaisesti arviointikriteerien
tulee olla läpinäkyviä ja niitä tulee soveltaa eri opiskelijoihin samalla
tavalla. Feministiselle opettajalle tämä ei kuitenkaan välttämättä riitä
arvosanoihin liittyvien hankaluuksien näkyväksi tekemiseksi ja
käsittelemiseksi. Itse olen opetuksessani (yhdessä kollegan kanssa) kokeillut
esimerkiksi antaa opiskelijoille itselleen vastuuta ja valtaa arvosanan
päättämisestä, kriittisen miestutkimuksen pioneerin Arto Jokisen esimerkin
mukaisesti. Queerpedagogiikkaa sisältävällä verkkokurssilla numeerinen
itsearviointi koettiin osin hankalaksi, mutta pohdinnat sen ympärillä olivat
hedelmällisiä.
Pallon heittäminen opiskelijoille ei kuitenkaan pura kaikkia
arviointiin liittyviä valta-asetelmia, vaan voi sen sijaan jopa pystyttää
uusia. Hyvän arvosanan itselleen antaminen voi kytkeytyä akateemiseen
itsetuntoon ja uskallukseen, jotka ovat niin ikään sukupuolittuneita ja
luokkaistuneita ominaisuuksia. Lisäksi jatkuvassa itsearvioinnisssa on
uusliberaaliin yksilökeskeisyyteen hyvin sopivia itsekontrollin piirteitä,
jotka edellyttävät normien sisäistämistä ja vaikeuttavat niiden haastamista.
Arvioinnin ja itsearvioinnin koetun hankaluuden vuoksi sen
ääreen kannattaakin pysähtyä yhdessä opiskelijoiden kanssa ja voisi tehdä siitä
osan kriittistä ja feminististä pedagogista prosessia, jossa tuodaan näkyviin
koulutusinstituutioiden normittavia rakenteita ja etsitään tapoja haastaa
niitä. Arvioinnin ongelmaistamisen kautta voidaan avata keskustelua esimerkiksi
siitä, mihin opiskelulla lopulta pyritään, ovatko opettajan ja opiskelijoiden
pyrkimykset yhteneväisiä, ja miten ne suhteutuvat institutionaalisiin tai
yhteiskunnallisiin koulutustavoitteisiin.
Käytännössä arvioinnin toisintekemisen voisi aloittaa
esimerkiksi muokkaamalla opintojakson aluksi arviointikriteerejä uusiksi yhdessä
opiskelijoiden kanssa. Jos muokkaamista pohjustaa pohdinnoilla oppimisen
perimmäisistä merkityksistä, oppimistavoitteiksi saattaisi valikoitua
yksilöllisen suoriutumisen ja henkilökohtaisen kehittymisen lisäksi myös ryhmän
yhteisiä tavoitteita tai muita kollektiivisia tai yhteiskunnallisia päämääriä.
Miltä kuulostaisi esimerkiksi oppimisen subversiivisuutta ja
intersubjektiivisuutta korostava arviointikriteeristö, jonka neuvotteleminen on
kiinteä osa oppimisprosessia?
Kirjoittanut: Pieta
Kiitos Pieta näistä tärkeistä pohdinnoista! Arviointi on keskusteluttanut viime aikoina myös muualla kuin yliopistossa, kun perusasteen kouluissakin pyritään siirtymään mekaanisesta numeroarvioinnista sanalliseen. Joidenkin mielestä ilman numeerista arviointia ei voi saada "oikeaa" tietoa opiskelijan tai oppilaan osaamisen tasosta. Arviointiin liittyy kuitenkin, niin kuin kirjoitatkin, niin paljon tekijöitä ja valtasuhteita, ja numeroarviointi tavallaan peittää ne näkyvistä näyttäytymällä neutraalilta.
VastaaPoistaPidin tässä kirjoituksessa kriittisestä otteestasi mutta myös käytännön ehdotuksista arvioinnin uudistamisesta. Erityisesti minua miellytti ajatus kollektiivisten arviointikriteerien yhdessä muotoilemisesta yksilösuoriutumisen sijaan. Kiitos!