Kirjoitin jo ennen joulua lyhyesti kurssikeskusteluun
Barbara Applebaumin tuoreesta artikkelista ”Comforting Discomfort as
Complicity: White Fragility and the Pursuit of Invulnerability” (Hypatia vol 32, nro 4 Fall 2017). Se vaikutti hirvittävän kiinnostavalta ja tärkeältä joten
ajattelin, että tätä blogitekstiä varten voisin perehtyä siihen syvemmin.
Olen kurssilla tainnut puhua joskus siitä, että lukeminen
on minulle vaikeaa. On ehkä kuvaavaa, että tämä artikkeli, joka on vaikuttanut
aivan älyttömän tärkeältä, on heilunut to do -listan hännänhuippuna koko
alkukevään ajan. Se kuvaa ylipäänsä suhdettani uuden tiedon omaksumiseen -
pelkään, että kaikki mitä haluaisin sanoa, on jo sanottu ja tämän artikkelin
tapauksessa myös sen sisältö kuumotteli. Lakkasin mm. kynnet lukemisen
aikana, ihan vain jotta ei tarvitsisi ajatella näitä vaikeita asioita ihan koko
aikaa!
Artikkelin pääargumentti kulkee seuraavilla linjoilla:
kun sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kurssilla puhutaan rodusta ja rotujen
välisistä suhteista, usein käy niin, että rodullistetut (people of colour artikkelissa) kurssilaiset kertovat negatiivisista
kokemuksistaan ja esimerkiksi kohtaamistaan mikroaggressioista ja valkoiset
kurssilaiset taas ahdistuvat ja syyllistyvät tästä. Seurauksena on tilanne,
jossa valkoinen opiskelija voi esimerkiksi alkaa itkeä ja syyttää
rodullistettua opiskelijaa rasistiksi, tai väittää ettei ole rasisti ja että
häntä häiritään tässä tilanteessa. Applebaum kuvaa tilannetta, jossa hän on
ollut vierailevana ohjaajana kurssilla, ja tällaisen tilanteen synnyttyä
varsinainen opettaja oli nuhdellut häntä valkoisen opiskelijan liian rankasta
kohtelusta. Muut valkoiset opiskelijat olivat lohduttaneet elein ja sanoin
itkevää valkoista miestä - sen sijaan kukaan ei nähnyt tarpeelliseksi lohduttaa
rodullistettuja opiskelijoita, jotka olivat kertoneet kamalista kokemuksistaan
suuttuneeseen sävyyn ja halunneet nostaa esiin kaikkien valkoisten
osallistumisen rasistisiin käytäntöihin.
Artikkeli käy tämän jälkeen läpi valkoista haurautta (white fragility), joka manifestoituu
näissä tilanteissa. Applebaumin mukaan tämä näennäinen hauraus on itse asiassa
haavoittumattomuuden performointia. Applebaum purkaa haavoittumattomuuden ensin
Erinn Gilsonia (2011) mukaillen länsimaissa ihannoiduksi tilaksi, jonka
vastakohta on haavoittuvuus: heikkous, puolustuskyvyttömyys, riippuvuus, alttius
vahingonteolle ja ylipäänsä vaikutuksille, uhrius. Haavoittuvaiset kaipaavat
toisten apua ja tukea, kun taas haavoittumattomuus on toimijuutta ja
itsenäisyyttä; hallintaa ja herruutta. Gilson huomauttaakin (Applebaumin
mukaan), että haavoittumattomuus mahdollistaa sen, ettei oteta huomioon
sellaisia olemassaolon aspekteja, jotka ovat meille epäsuotuisia tai
epämiellyttäviä. ”As invulnerable, we cannot be affected by what might unsettle
us.”
Tässä piilee haavoittuvuuden sisältämä mahdollisuus. Haavoittuvuus,
vulnerability, kuten Gilson sen
eräässä yhteydessä kirjoittaa, on myös mahdollistaja: sen kautta mahdollistuu
altistuminen niin pahoille kuin hyvillekin asioille, niin väkivallalle kuin
esimerkiksi rakkaudelle. Haavoittuvuus mahdollistaa avautumisen sille, mikä
järkyttää omaa maailmankuvaa, se on siis oppimiselle suotuinen tila. Episteeminen
haavoittuvuus tarkoittaa jatkuvaa avoimuutta tuntemattomalle, ja luopumista
kuvitelmasta, että itsellä ei olisi mitään opittavaa muilta tai että muut ovat
pelkkiä tiedonvälittämisen välineitä. Haavoittuvuuden keskiössä on halu muuttaa
ei vain asenteitaan ja uskomuksiaan, vaan itseään. Haavoittuvuutta
harjoittamalla ei Applebaumin ja Gilsonin mukaan saavuteta haavoittumattomuutta.
Pääpaino on sillä, että ”closurea”, keskustelun päättymistä, asian loppuunkäsittelyä tai vapautumista
syyllisyydestä ei tule.
Ikävien tunteiden käsittelyyn lohduttamisen tai
strategisen empatian sijaan Applebaum suosittaa kriittistä toivoa (critical
hope). Valkoisia ja muuten etuoikeutettuja opiskelijoita voi tukea kehittämään
haavoittuvuutta ilman, että keskustelu lopetetaan tai keskitytään syyllisyyden
hälventämiseen. Kun saa tietää asioita, joita ei halua tietää, se voi
tarkoittaa kriittisen toivon käsitteen kehittäjän Bolerin mukaan ”traagista
menetystä”; joutuu esimerkiksi kohtaamaan ikäviä asioita tai oma käsitys
itsestä horjuu. Tämän kautta voi kuitenkin saada uuden yhteyden muihin. Kriittinen
toivo on lupaus siitä, että epämukavuus on mahdollisuus oppia syvällisesti “ei
vain toisesta vaan myös itsestä”. Applebaumin mukaan tämä prosessi voi
vahvistaa halua pysyä eikä vain paeta epämukavuudesta, mikä on eräs etuoikeuden
muoto. Kriittisen toivon luoman tuen avulla opiskelijat voivat haluta pysyä
epämukavuudessa (vs. paeta sitä, mikä on eräs etuoikeuden muoto), sillä
epämukavuus voi laajentaa oman käsityskyvyn rajoja.
Halusin kirjoittaa tästä artikkelista, koska koin että
näiden asioiden pohtiminen voisi tukea omaa opettajuuttani ja toisaalta myös auttaa
käsittelemään rakentavasti omia etuoikeuksiani. Niin se tekikin. Ehkä silti
itse saan tästä myös jotain lohtua, hah, vaikka se juuri oli se, mitä haluttiin
välttää! - siis juuri tukea siihen, että epävarmuus ja hankala olo liittyen
omiin etuoikeuksiin on juuri oikea reaktio ja vie parempaan suuntaan kuin
itsensä ulkoistaminen tai syyllisyyden defensiivinen torjuminen. Ehkä myös
osaisin tämän artikkelin lukemisen ja sen aikaan saaman reflektion kautta
paremmin viedä jotain tuollaista tilannetta kurssille eteenpäin. Ainakin
ymmärtäisin, että elämässään jatkuvasti taistelemaan joutuvat ihmiset ovat
todellisia uhreja eikä se, joka hetkeksi joutuu miettimään, onko ehkä
sittenkään niin hyvä ihminen kuin mitä toivoisi olevansa.
Artikkelissa oli hieno lainaus Audre Lordelta:
‘I speak out
of direct and particular anger at an academic conference, and a White woman
says, “Tell me how you feel but don’t say it too harshly or I cannot hear you.”
But is it my manner that keeps her from hearing, or the threat of a message
that her life may change?’ (Lorde 1984/2007, 125)
Tämä elämän muuttuminen jäi vielä mietityttämään. Olin
eilen myöhässä liikuntaharrastuksesta ja viime hetkellä porhalsin hakemaan
jotain syötävää kahvilasta. Pohdin, kehtaisinko etuilla kauniisti hymyillen
muita jonottajia ja perustella, että minulla on hirveä kiire, jotta suoriutuisin
hommasta nopeammin. Onko tämä mahdollisuus kauniisti hymyillen kiiruhtaa muiden
ohitse itse asiassa rodullinen, luokkasidonnaisiin ”hyviin tapoihin” (kohteliaisuus
ja itsevarmuus) ja mahdollisesti miellyttävään ulkonäköön liittyvä etuoikeus? Mistä
olen saanut itseluottamuksen vaatia itselleni ja itse aiheutetulle kiireelleni
tilaa muiden ohi? Tällä kertaa odotin kiltisti vuoroani - vaikka ei se tätä
koko vyyhtiä kyllä ratkaise. Closure,
onnellinen loppuratkaisu jää saavuttamatta.
Kiitos tämän tekstin kirjoittamisesta ja Appelbaumiin tutustuttamisesta! Täytyy lukea lisää!
VastaaPoistaLiekö syynä näiden asioiden vaikeus, kun kukaan ei ole kommentoinut tätä bloggaustasi. Asetat kyllä tosi tärkeitä asioita pohdittavaksi, etukoikeudet ja valkoinen haavoittuvuus jne.
Muistan useammankin mieheksi ilman sen kummempaa problematisoimista identifioituvan todenneen aikoinaan, omana opiskeluaikanani, että he eivät tahdo tulla naistutkimuksen (silloinen nimi) luennoille, kun heitä syyllistetään. Kyse oli varmaan samasta ilmiöstä. Olen sen jälkeen yrittänyt aina avata sitä, että kyse ei ole yksilöiden syyllistämisestä, vaan rakenteista. Se on tietenkin sanomattakin selvää, että näitä valta-asetelmia on syytä purkaa ihan s silläkin uhalla, että jollekulle tulee paha mieli.