Törmäsin hetki
sitten artikkeliin,
jossa oli tutkittu erilaisia sukupuolittuneita odotuksia, joita opiskelijat
kohdistivat professoreihin ja yliopisto-opettajiin. Artikkelin mukaan
opiskelijoiden suhtautuminen naisopettajiinsa oli toverillisempaa kuin
miesopettajiin, ja he myös kertoivat naisopettajille helpommin henkilökohtaisia
asioitaan ja olettivat näiden suhtautuvan heihin ymmärtäväisemmin ja
sallivammin. Tästä johtuen naisopettajat joutuvat varsinaisen opetustyönsä
lisäksi tekemään miesopettajia enemmän tunnetyötä, ja heistä tuntui usein,
ettei heidän ammatillisia rajojaan kunnioitettu. Opiskelijat pistäytyivät
naisopettajien työhuoneelle keskustelemaan asioistaan sopimatta etukäteen ja
olettivat opettajilla olevan aikaa heille milloin vain. Opiskelijat yrittivät myös
neuvotella kurssitehtävien palautuspäivistä itselleen sopivampia. Nämä ovat
muutamia esimerkkejä, joita artikkeli mainitsee.
Tulokset ovat
mielenkiintoisia. Olen itse akateemisen taipaleeni alussa
olevana tutkijana ja opettajana yrittänyt feministisen pedagogiikan
hengessä kaataa raja-aitoja itseni ja opiskelijoiden välillä ja tehdä itsestäni
mahdollisimman helposti lähestyttävän. Olen ajatellut siitä olevan enemmän
hyötyä kuin haittaa: opiskelijat uskaltavat avata suunsa opetustilanteessa, kun
eivät pelkää auktoriteettini lyttäävän heitä, ja he tulevat helpommin kertomaan
minulle, jos heidän henkilökohtaisessa elämässään on tapahtunut asioita, jotka
saattavat vaikuttaa kurssisuoritukseen. Olen saanut paljon yhteydenottoja
liittyen stressiin, voimien loppumiseen, kiireeseen ja erilaisiin
mielenterveyden ongelmiin, mutta myös tavallisiin flunssiin ja vatsatauteihin, jotka ovat kaataneet opiskelijoita sängynpohjalle. Olen samaa
mieltä kuin tämän aiemman postauksen kirjoittaja: haluan joustaa ja auttaa opiskelijoita selviytymään kurssista.
Usein tämä
joustaminen kuitenkin tarkoittaa, että minä järjestelen omia aikataulujani
uudestaan ja hermoilen, kun omalle tutkimukselleni ei tänäänkään ollut
tarpeeksi aikaa. Mutta olen ajatellut, että se on minun roolini opettajana. Se
edustaa minulle myös pientä vastarintaa tehokkuusajattelun keskellä: saan olla se, joka mahdollistaa toiselle tilan, jossa on
mahdollista antaa itselleen aikaa toipua, selvitä suruista ja kerätä voimia
eikä silti menettää kaikkea.
Mutta ovatko
opiskelijoiden vaatimukset kohtuuttomia, varsinkin jos pyynnöt ja odotukset
kohdistuvat enimmäkseen naisopettajiin? Artikkelin tulokset viittaavat samaan
rakenteelliseen ongelmaan, joka on näkyvissä muuallakin yhteiskunnassa, ja se
ymmärrettävästi voi herättää myös raivoa. Tässä kirjoituksessa eräs yliopisto-opettaja avautuu ärtymyksestään sitä kohtaan, että opiskelijat
tulevat hänen vastaanotolleen kirjaimellisesti itkemään huoliaan. "I'm
your professor, not your therapist!" Hänen asenteensa tuntuu jyrkältä,
mutta kirjoituksessa nousee esille kohta, johon voin samaistua: neuvottomuus sen
edessä, mihin oma koulutus ei tarjoa ratkaisuja.
Toivon, että
opiskelijat uskaltavat tulla jatkossakin huolineen minun luokseni ja pyytää
esseilleen lisäaikaa, jos tarve niin vaatii. En nimittäin halua omalla
toiminnallani olla pönkittämässä yliopistoa, jossa opettajaa pitää herroitella
ja pelätä. Opettajana edustan yliopiston institutionaalista valtaa: minä
päätän siitä, saako opiskelija lisäaikaa, saako hän suoritusmerkinnän ja
opintopisteet. Useimmat asiat ovat sovittavissa ja järjesteltävissä, jos opiskelija vain uskaltaa ottaa yhteyttä ja kertoa.
Opiskelijoiden huolet ja sairaudet vaikuttavat työhömme
opettajina, mutta koulutukseemme ei sisälly suoranaisesti mitään, mikä
valmentaisi kohtaamaan ne. Se tekee tunnetyöstäkin välillä niin
raskaan tuntuista. Opettajan ei tarvitse olla terapeutti, mutta olisiko syytä
ottaa tämä osa-alue mukaan yliopistojen pedagogiikkakoulutukseen ja valmentaa
kaikkia opettajia, miten astua alas korokkeeltaan lähemmäs opiskelijoita. Se
voisi auttaa siihen, etteivät opiskelijat vain katoa kursseilta. Samalla se myös
helpottaisi opettajan työtä silloin, kun poissaoloja on aivan liikaa, mutta syy
niille on perusteltu.
Hanna E.
Kiitos Hanna tästä pohdinnasta. Näiden asioiden kanssa joutuu kamppailemaan varmaan jokainen opettaja, joka vähänkin vaivautuu miettimään suhdettaan opiskelijoihin. Vastuun ja oman tilan, kuuntelemisen ja terapian rajoja on myös pyöritelty femnistisessä pedagogiikassa pitkään, on mm. kirjoitettu opettajan roolista äitinä (se on monella tapaa ongelmallinen positio ja huono metafora opettajuudelle, mutta tuo esiin tunnetyön suuren merkityksen). Eikä näihin asioihin taida helppoja ratkaisuja olla. Minusta on kuitenkin todella tärkeää, että jokainen opettaja miettii omaa rooliaan, omaa vastuutaan ja omaa valtaansa. Tärkeä aihe siis tosiaan!
VastaaPoista