keskiviikko 7. maaliskuuta 2018

Ajattelun keskeltä




Välillä mietin, miten joku ajatus johtaa toiseen, miten eri ajatusketjut syntyvät. Siitä ei saa oikein kiinni.

Taannoisessa esityksessäni Kirjastoesseet #1 ”Norsut piirretään usein luonnollista kokoaan pienempinä” pohdin mielikuvitusta ja kuviteltuja tiloja, ja päädyin lainaamaan Neil Gaimania (2013), joka ylistää kirjastoja ja kuvittelun voimaa ja väittää, että kaikki ympärillämme on ensin kuviteltu, emme vain usein muista sitä; huone ja esineet ympärillämme, kaupunki ja sen talot.

(Post-humanisti voisi tässä kohtaa väittää vastaan ja todeta, että tämä on hyvin ihmiskeskeinen näkökulma, ja niinhän se tietysti onkin).

Kirjastoesseet -esitys on osa tutkimustani ja yritin etsiä jonkinlaista kuvittelun teoriaa.
(Tai ehkä etsiä on turhan aktiivinen sana, ennemminkin toivoin, että kuvittelun teoria jotenkin ilmestyisi minulle, tulisi vastaan ikään kuin ohimennen, koska niinhän asiat usein tulevat.)

(Ja se tuli!)

Joulukuussa olin erityisen innoissani Kirsti Lempiäisen pitämästä luennosta, jossa hän puhui feministisen pedagogiikan etiikasta ja mainitsi yhtenä keinona kuvittelun, kysyen mitä se voisi tarkoittaa opetuksessa. 

”-Kuvittelu (kuvattelu): pyritään kuulemaan, tuntemaan, näkemään
asioita, joita ei ole kuultu, tunnettu, nähty

-pyritään tuomaan esiin
(asioiden, ihmisten väliset) kiinnikkeet ja suhteet, joille ei ole aiemmin
annettu merkitystä

-utooppinen halu: halutaan luoda uudenlainen/toisenlainen
tulevaisuus joka pohjaa uudenlaiseen/toisenlaiseen menneisyyteen ” 
(Lempiäinen 2017)

(Post-humanistikin nyökkää.)

Minusta Lempiäinen tiivisti hienosti kuvittelun yhteiskunnallisen ulottuvuuden, paitsi pedagogisena keinona, myös muutoksen mahdollistajana.

Lähetin Kirstille myöhemmin sähköpostia ja kysyin, mistä voisin lukea lisää aiheeseen liittyen. Lempiäinen suositteli Päivi Mehtosen kanssa kirjoittamaansa artikkelia ”Tutkimuksen lupaukset” sekä jo luennollaan viittaamaansa Clare Hemmingsin kirjaa Considering Emma Goldman. Luin nämä, tilasin Clare Hemmingsin toisen kirjan Why Stories Matter? kirjastoon ja päädyin kuuntelemaan podcastia, jossa haastateltiin Hemmingsia. 

Lempiäisen ja Mehtosen artikkelin luettuani ajattelin tutkimuksen utooppisuutta, tutkimusta kuvitteluna ja mahdollisuutena. Hemmingsin jälkeen pohdin erityisesti hänen ajatustaan historiankirjoituksesta; kun pystyy luomaan historiaa ja uudelleen kirjoittamaan sitä, se tarkoittaa, että luo samalla tulevaisuutta (esimerkiksi kirjoittamalla marginaalisina pidettyjen yhteisöjen historiaa, luo niille samalla tulevaisuutta). Hieno ajatus ajasta ja historian ja tulevaisuuden yhteen kietoutuneisuudesta, mutta myös niistä narratiiveista, joita kirjoitamme ja jotka määrittävät (ja mahdollistavat) meidät (ja tulevaisuuden narratiivit).

Ajatus on kesken. Odotan mihin se seuraavaksi vie.

(Kävin myös uimassa, pesin pyykkiä, laitoin makaronilaatikkoa pojalleni, nukuin päiväunet sohvalla villapeiton alla, keitin teetä, kävin töissä, siis opetin ja kokoustin, yritin kirjoittaa abstraktia tulevaan konferenssiin, lähetin sähköposteja, istuin bussissa ja tulin kotiin, pesin lisää pyykkiä, keitin taas teetä, eli tein kaikkea sitä, mikä on ajattelun ympärillä, ja siis oleellista sille, mutta jää usein näkymättömäksi. Ajattelin myös kaikkea muuta).

Pilvi
 
Gaiman, Neil: “Why our future depends on libraries, reading and daydreaming”, Guardian 13.10. 2013
Lempiäinen, Kirsti: Erot ja etiikka feministisessä pedagogiassa, luento 11.12.2017 Feministisen pedagogian kurssilla
Lempiäinen, Kirsti ja Mehtonen, Päivi: ”Tutkimuksen lupaukset” kirjassa Tutkijan kirja toim. Lempiäinen, Löytty & Kinnunen, Vastapaino 2008
Hemmings Clare: Considering Emma Goldman. Duke Press 2018

3 kommenttia:

  1. Kiitos tästä tekstistä :) Tykkäsin kovasti ajatuksesta kuvittelusta metodina ja olin myös lukevinani tekstistä jonkinlaista sattumanvaraisuuden ja ei-johdonmukaisuuden arvostusta ja sen kohtaamista sellaisena kuin se on, erityisesti tuo kohta:

    "Tai ehkä etsiä on turhan aktiivinen sana, ennemminkin toivoin, että kuvittelun teoria jotenkin ilmestyisi minulle, tulisi vastaan ikään kuin ohimennen, koska niinhän asiat usein tulevat.)

    (Ja se tuli!)"

    Niinhän ne tulevat! Ehkä itselläni oli tarve jollekin sellaiselle, tuntuu tuskalliselta yrittää olla tutkimuksen teossa johdonmukainen, kun lopulta oma arvomaailma ja tietyllä tapaa myös tutkimusmetodit kiinnittyvät enemmän ihmettelyyn, ihmeisiin ja outoihin sattumiin. En tiiä, sen tähän kirjoittamisestakin tulee riittämätön olo, vaikka satunnaisuus on väistämätöntä. En ole kone enkä voi ottaa haltuun täydellisesti kaikkea tutkimusaiheeseeni liittyvää. Ja on tässä tämä koko elämä muutenkin käsillä.

    Asioiden kesken oleminen ja kaiken elämässä olevan jatkuva päällekkäisyys, "Ajattelin myös kaikkea muuta." NIINPÄ!

    Ai niin, sekin tuli mieleen, että Jyväskylän yliopistossa on muuten Koneen säätiön rahoittama utopia-projekti, jossa tutkitaan utopioita maailman muuttamisen strategioina (kai).

    VastaaPoista
  2. "[T]ein kaikkea sitä, mikä on ajattelun ympärillä, ja siis oleellista sille, mutta jää usein näkymättömäksi." Tää on aivan kertakaikkisen ihana! Tartun tähän kuin pelastusrenkaaseen makaronilaatikko-uimahalli-opetus-kokous-sähköposti-hulabalooni keskellä, johon ei mahdu tutkimuksellisteoreettisen ajatuksen mentävää aukkoa. Kiitos Pilvi!

    VastaaPoista
  3. Kiitos Pilvi inspiroivasta kirjoituksestasi! Kaiken sekoittuminen, päällekkäisyys, keskeneräisyys - nämä liittyvät tutkimuksen lisäksi myös opetukseen, vaikka sitä miten yrittäisi suunnitella etukäteen. Voisiko sen kääntää jotenkin pedagogiseksi voimavaraksi?

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Palautteen tyrannia ja lupaus

Yliopisto-opetuksessa on painotettu viime vuosina paljon opiskelijapalautteen merkitystä. Tämä on monella tapaa hyvä asia ja kannustaa k...